XIII. Szülőnek lenni konferencia

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar - A Magyar Pedagógiai Társaság - a Szülőnek lenni program szervezésében

2024. május 21-én 13.00 - 17.00 a virtuális térben

Ütközőpontok

A világ, a gyerek és a család konfliktusai, vesztesek nélkül - megoldás kerestetik

Kedves Szülő, Kedves Szakember!

Az idei konferencián szeretnénk olyan esetekkel, helyzetekkel foglalkozni, amit a résztvevőink ajánlanak, azokról közös gondolkodást tartani.

Dr. Fehérvári Anikó - egyetemi tanár

az ELTE PPK Neveléstudományi Intézet igazgatója

köszönti a konferencia résztvevőit, programját

A köszöntő linkje

Esetek

előzetes, amikről beszélni fogunk

1. Úton-útfélen 13.00 - 14.00

Az eset

A hatodikos Rozika délután iskolából jövet elcsavargott. Este ért haza, szülei a maguk módján elintézték az ügyet.

Az iskola

Az osztály éppen kirándulásra készült. Az osztályfőnök kötötte az ebet a karóhoz: ilyen gyereket nem viszek magammal, nem vállalok érte felelősséget, majd elcsavarog nekem az erdőben is....
Az igazgató sokat gondolkodott az eseten. Végtére a csavargás a család ügye, nem tartozik az iskolára. De ha mégis szökős? Eltiltsam a kirándulástól? Vagy fújjam le a 3 napos osztálykirándulást, s egynapos városnézés legyen belőle?

A többi szülő

A többi szülő kikelt magából: egy tanuló miatt szenved az egész osztály? Ez amolyan kollektív büntetés, ami ráadásul jogtalan is...

A dilemmák

  • dehát a kísérő tanár felelőssége;. nem állíthatunk a gyerek mellé személyi testőrt... 
  • viszont a tanulmányi kirándulás meg benne van a helyi tantervben, vagyis onnan nem is eltiltható...
  • mi lenne a megoldás?
  • vajon mi van a házirendben?
  • működik-e a szerződés elv?

Témagazda: Favorido Erika

Felkért reflektor: Trencsényi László


2. Sok bába között? 14.00 - 15.00

Az eset

Egy kisvárosi iskolában súlyos bántalmazás miatt egy hat alkalmas érzékenyítő tréninget kértek a szociális szolgálattól és központtól. Megkeresésükre közösségfejlesztő foglalkozást tartottunk a teljes nyolcadikos évfolyamban (öt osztály), az egyik osztályban az első órán az a panasz tört elő, hogy az osztályban az egyik (mint később kiderült: magatartási sajátosságokkal rendelkező) fiú viselkedését mindennapos szexuális zaklatásként élik meg az osztály lány tagjai. A fiú, a mindennapi testnevelés során az öltözőben rendszeresen, erőszakosan próbált érvényt szerezni kiváncsiságának, és mindent megpróbált, hogy bámulhassa az öltözködő-vetkőző lányokat.

Erre a problémára fókuszált a két segítő szakember, a szülőket is bevonva az eset megbeszélésére. Fény derült arra, hogy e viselkedési gondról korábban nem is tudtak.

A bevonódás nyomán a helyzet mindenki számára megnyugtató megoldással zárult.

A megbeszélés során

A résztvevők kérdéseit követően, vagy ahhoz kapcsolódóan az alábbi témákat kívánjuk érinteni:

  • kiket és hogyan tartunk szükségesnek bevonni a folyamatba
  • mit lehetett a folyamatban célul kitűzni, miket tartunk siker kritériumoknak
  • minek kell tervezettnek és minek kell spontánnak lenni
  • mik a mi kompetencia határainkon belüli lehetőségek, meddig mehetünk el?

Témagazda: Biczók Csermely Zsófia – ifjúság segítő

Meskóné Dékány Dóra – ex óvodai iskolai szociális segítő

Felkért reflektor: Forrai Judit, Semmelweis Egyetem professzora, a modern hazai szexedukáció megalapítója

3. A cipő nyoma … 15.00 - 16.00

A testérpár az óvodában a többi gyermekhez képest néha másként viselkedett. Társaikkal nem barátkoztak, az óvónéni kezét fogták mindig, játszani nem tudtak. A kislány a kezében sokszor babát szorongatott, fejjel lefelé sétált vele, időnként verte, csapkodta.

Egyik gyermek sem volt zavaró a csoportban, mintha ott sem lettek volna. Felnőttekkel nagyon kedvesek és ragaszkodóak voltak.

Rendezetlen, elhanyagolt, folyton éhes kisgyermekeknek látszódtak. Minden simogatásért, kedves szóért igen hálásan mosolyogtak az óvoda minden dolgozójára. A szülőknek megnyerő, simulékony és készséges modoruk volt, kimondottan jó kapcsolatuk volt az óvodapedagógusokkal is.

A családlátogatás igen sokkoló volt. Kosz és rendetlenség, nincs játék, nincs ruha, nincs megfelelő élelmiszer.

Egyik reggel a kislány összegörnyedten jött óvodába, óvónéni felhúzta a gyermek pólóját és megdöbbenve látta, hogy a kicsi, hároméves lányka hasán egy férficipő nyoma látható. Mi történt? – kérdeztük a gyereket. ''szerettem volna még egy szelet májkrémes kenyeret enni vacsorára'' mondta el a kislány.

Az óvónő azonnal orvoshoz vitte, ott látleletet vettek, a gyermekorvos hivatalból kihívta a rendőrséget, a gyermekeket elvették a családtól.

Kérdések:

  • a "megoldást" mennyire tekintjük megoldásnak?
  • mit lehetett volna még tenni?
  • rehabilitálható-e a szülő gyerek kapcsolat?
  • mért nem jelzett a gyermekvédelem, hogy gond van, hiszen a családsegítő már foglalkozott a családdal?
  • hivatalosan nem vihette volna az óvónő orvoshoz a gyermeket a szülő tudta nélkül, de akkor sosem derülne ki a gyermekbántalmazás. az óvoda mért nem intézkedhet saját hatáskörében?
  • kivették a gyerekeket a megszokott környezetéből, ez rendben van, de az óvoda mért nem tudhatta meg, hova kerültek a gyermekek

Témagazda: Pékné Varga katalin

Felkért reflektor

4. A bőnyi eset kapcsán 16.00 - 17.00

Amiket tudunk – a sajtóból

Ami lehet pontos vagy pontatlan, de ez az eset ezekkel a feltételezésekkel is elegendő a végig gondolásra

  • a lány egy ideje nyíltan fenyegetőzött
  • ez ismert volt az iskola, a tanárok előtt
  • az apa, amikor túl sok alkoholt ivott, akkor bántalmazta az anyát
  • a lányka csendes, visszahúzódó, szófogadó gyerek volt
  • a lányka rendszeresen csúfolták az alakja és a származása miatt
  • a célpontja nem az volt, akit megszúrt, hanem egy másik kislány, akire a legjobban haragudott
  • irigy volt rá, mert neki rendes családja volt és ő is olyat akart magának
  • a késelő kislány annyit mondott, "végre megtettem", utána teljesen lemerevedett

A kérdéseink

  • mi az, amit mindenképpen meg kell ilyen helyzetben tenni a környezetnek
  • meg lehetett volna-e előzni a történéseket
  • mi az, aminek most kellene történnie
  • máskor és máshol mire kell figyelni, mit kell tenni
  • mit gondolunk arról, hogy szakértők azt mondják, hogy lesz még ilyen eset/helyzet és egyre több lesz
  • az eddigi intézkedésekről mit gondolunk (javítóba vitték)

Témagazda: Cserey Miklós

Felkért reflektor 

Célunk

A mindennapokban előforduló nehéz esetekre, felkért szakemberekkel és a résztvevőkkel közösen lehetséges megoldásokat találni. A nehéz esetek lehetnek, családon belül, a család és az intézményrendszer kapcsolatában, a gyerek viselkedésének eltérő kezelésében és a szülő és az intézményrendszer kapcsolatában egyaránt.

Módszerünk

Egy-egy esetről elsőként felkért szakemberektől kérünk reakciókat, majd a résztvevőkkel kívánjuk megfogalmazni a szükséges sarokpontokat, szempontokat, amik segítségével előre lehet lépni a helyzet megoldásában.

A programot esetfeldolgozásnak, vagy akár szupervíziónak is nevezhetjük, számunkra a lényeg, hogy gondolkozzunk, mert a tapasztalatok más helyzetekben is használhatók.

Kérésünk

Akinek van valós nehéz helyzete, függetlenül attól, hogy vele történt-e, vagy csak a környezetében, függetlenül attól, hogy sikerült-e megoldani, vagy nem, de érdemes a közös gondolkodásra, kérjük küldje el!

Az esetet, kérjük, az info@szuloneklenni.hu   címre küldje meg!